INFORMATIONSFILM ÄR VÅR PARADGREN

En informationsfilm hjälper dig sälja en specifik produkt eller tjänst.Våra kunder är till 70 % företag i tillverkningsindustrin och därför har informationsfilm blivit vår paradgren. En informationsfilm kan kosta mindre än en broschyr. Filmbyggarna gör filmer som är enkla och pedagogiska.

Er informationsfilm

Som allt marknadsmaterial ska filmerna vi gör stärka våra kunders varumärke.

Vår utmaning är att arbeta tidseffektivt men vi tummar aldrig på kvaliteten. Det gäller både vid inspelning samt vid efterproduktion.

I en undersökning från Wyzowl anger 79 procent att de hellre ser en film för att lära sig om en produkt än att läsa en text. En informationsfilm minskar även dina kostnader för personaltid som läggs på utbildning och support.

För bakgrundsmusik har vi ett låtbibliotek med över 20 000 låtar. Till skillnad från andra låtbibliotek på nätet äger vi rättigheterna till musiken vi använder. Därför kan vi garantera att ni aldrig kommer att få problem med upphovsrätten till musiken.

Det kan inte andra låtbibliotek inte garantera eftersom de inte äger rättigheterna och då kan upphovspersonen registrera den hos Stim eller liknande europeiska organisationer.

Informationsfilm

Publicering av informationsfilm

När det gäller att publicera film brukar våra kunder ofta lägga ut dem på sin webbsida, LinkedIn, Facebook och Youtube. Andra alternativ är att skicka en länk i ett mejl till blivande kunder.

Vimeo och Youtube

Ett alternativ till att lägga upp film på Youtube är att starta en kanal på Vimeo och lägga filmen där. Det kan se lite proffsigare ut än Youtube eftersom man slipper att andra filmer än sina egna dyker upp när filmen är slut. På Vimeo är det fritt från annonser. Det är inte så snyggt att ha en webbsida där det sedan dyker upp en film om något helt annat.

I både Vimeo och Youtube går det att ställa in olika säkerhetsinställningar. Exempelvis och tittare får ladda ner filmen, skriva kommentarer eller dela filmen på olika sätt. Det går även att lösenordskydda eller att göra filmen dold så att bara de med en direktlänk så se filmen. Vimeo ger större möjlighet att anpassa den inbäddade spelaren.

Vimeo är blockerad och kan inte ses i Indonesien. Youtube är blockerad i Kina, Sudan, Sydsudan, Turkiet, Syrien och Pakistan.

Lista på fördelar

Flest användare – Youtube

Sökoptimering – Youtube

Mobilfilmer – Youtube

Kostnad – Youtube (gratis även för företag)

Teknisk support – Vimeo

Lagring – Youtube (obegränsad gratis lagringyta)

Annonsfrihet – Vimeo

Community – Vimeo (lugnare debattklimat)

Privat-inställningar – Vimeo

Anpassa spelaren -Vimeo

Analysverktyg (mäta tittarnas beteende) – Youtube

Flera plattformar

Eftersom det krävs en del resurser och tankekraft är det bra att lägga upp en film på flera olika digitala plattformar, nyhetsbrev, webbsida. Det går att göra olika längder av en film eller olika storlekar. Exempelvis en längre film som läggs på webbsida och som görs till kortare versioner för sociala medier.

Personuppgifter

Film räknas enligt dataskyddsförordningen som personliga uppgifter. Därför ska man exempelvis inte filma närbilder på personer på stan som inte är med på det. Även skolor, sjukhus och badhus är extra känsliga. Där ska man alltid fråga verksamheten om tillåtelse och inte filma personer som inte blivit informerade innan.

Informationsfilm

Nyhetsbrev

Det går att lägga in film direkt i ett nyhetsbrev. Men många webbläsare stödjer tyvärr inte det än. Så då finns en möjlighet att lägga in en länk eller bild och så öppnar sig en ny session av webbläsaren med filmen som ligger på exempelvis Vimeo eller Youtube.

Facebook

Facebook har ändrat sina logaritmer så att film rankas högt. Det gäller speciellt film som läggs in direkt i Facebook istället för att länkas in från Vimeo och Youtube. Detta för att Facebook vill behålla sina besökare. Det är bra om det händer något de tre första sekunderna i en Facebookfilm eftersom många scrollar snabbt och man har kort tid på sig att fånga uppmärksamheten. Bilder är liten, många tittar på Facebook i mobilen och har ljudet avstängt. Så därför är det populärt med stora slagkraftiga texter i filmer som läggs upp där.

Mässor

Film i en monter på mässor är lite speciellt. Man får ofta bara några sekunder på sig att fånga besökarnas uppmärksamhet och det är för hög ljudvolym för att höra vad någon i en film säger. Därför brukar det vara stora bilder och rörelse i filmer så att besökare stannar till en stund och tittar. Eftersom det är såg hög ljudvolym har vi ofta inget ljud, det är bättre att texta i så fall. Eller grafik som pilar, kryss och förstärkande ord. Någon enstaka gång har en kund haft hörlurar till besökarna.

På en mässa delade vi in filmen i många olika delar och skapade en app. Sedan kunde utställaren ha en surfplatta med en app och kunde visa besökare en specifik del av filmen beroende av vad de var intresserade av.

Vid ett annat tillfälle hade vi en film med ett fordon som körde mellan två olika skärmar.

Informationsfilm

Capture-screenfilm som informationsfilm för att förklara en mjukvara eller webbgränssnitt.

En capture-screen inspelning är helt enkelt att man spelar in det man gör på datorn eller mobilen med ett program. Det blir själva filmen. Sedan klipps filmen i efterproduktion precis som en vanlig instruktionsfilm.

Varför capture-screen

Capture-screen kan väldigt effektivt beskriva hur man använder och/eller jobbar i ett program i tex. En dator. På YouTube finns det idag sk. tutorials som hjälper användare att komma igång och utvecklas i nästan vilket program som helst, för att inte tala om alla påYouTube som spelar spel och pratar till dem.

Manus

Innan man börjar är det viktigt med manuset som precis i andra filmer är det som är bland det viktigaste och som styr klippningen. Så när manuset är klart läses en voice-over in. Om det passar kan vi lägga till bakgrundsmusik för att fylla ut tomrummen.

Olika nivåer

Innan man börjar spela in är det viktigt att komma fram till vilken nivå man vill lägga sig på.

Enklast är att bara spela in exakt det som händer på skärmen. Vi brukar spela in i högre upplösning än det färdiga materialet vilket gör att vi kan zooma in i bilden om det skulle behövas.

Nästa steg skulle kunna vara att markera delar av bilden för att förtydliga. Vidare, så kan jag lägga in pilar, cirklar osv för att bli ännu tydligare.

En variant är att inte spela in muspekaren utan i stället animera in en större eller anpassade pekare som tydligare visar var man klickar i bilden.

Ibland animerar vi in en tecknad figur som pekar och som ser ut att vara den som är speakerrösten.

Informationsfilm

Redigering

Vi redigerar oftast filmerna i Premiere och vid behov animerar vi i After Effects och Character Animator. Som vanligt skickas ett första utkast till kunden för några sista justeringar och när de är fixade så är filmen klar!

Behöver ni hjälp med att göra en Capture-screen film? Ring oss på 0727-280 355 eller mejla info@filmbyggarna.se

Informationsfilm

Att Streama live

Vad är streaming?

Streaming är när man tittar på tex. en film eller lyssnar på musik på nätet och filen laddas upp samtidigt som man tittar/lyssnar. Det innebär att om man vill hoppa framåt i tex. filmen så kan det ta en liten stund innan filmen kommer igång igen bla. beroende på vilken bandbredd man har.

Vad är då Livestreaming?

Livetreaming är streaming med den skillnaden att det sänds direkt.

Så den enda egentliga skillnaden mellan live-TV och Livestream är om man sänder till en TV eller streamar över internet. I övrigt så ställs det samma krav. En livestremad filmning kan om man som avsändare vill alltid sparas och ses på i efterhand.

Hur fungerar livestreaming?

Bilden och ljudet tas upp på samma sätt som en vanlig inspelning, exempelvis med kamera och ”mygga” eller riktmikrofon.

Du behöver en sk. breakout-box på datorn som kameran och mikrofonen kopplar in sig på. På datorn finns sedan en programvara som streamar ut på nätet. Det är viktigt för sändningen att ha tillgång till en hög bandbredden där man sänder ifrån.

Hur fungerar livestreaming med flera kameror?

När inspelning sker med flera kameror måste man ha ett mixerbord för bild och ljud.

Vid sändningen måste en person (så kallad bildmixer) sitta vid mixerbordet och välja vilken bild (och ljud) som ska sändas live.

Det krävs skickliga TVfotografer och bildmixer för att få rätt rytm i klippningen. Detta eftersom klippningen sker live och då blir det sekundsnabba beslut.