Filmproduktion blogg
Blogg om nyheter och arbetssätt för er som arbetar med filmproduktion.
Eftersom vi inte hittade någon blogg om filmproduktion bestämde vi oss för att starta en egen.
Syftet med bloggen är att vara till hjälp för dem som arbetar med film i sin marknadsföring. Vi vill dela med oss av vår kunskap och expertis för att ni ska kunna göra så bra filmer som möjligt. Bloggen kan exempelvis ta upp ämnen om hur man skriver ett manus eller frågor kring publicering av film. Även kundcase eller olika nyheter inom film kan vara intressant att skriva om. Vidare så får vi ofta frågor om program och utrustning. Nästa ämne som vi kommer att skriva om hur man förbättrar sin SEO med hjälp av film.
Vi låter även gästskribenter skriva om filmproduktion
Har ni några önskemål om innehåll eller ämnen angående filmproduktion är ni mer än välkomna att höra av er!
Blogginläggen kan exempelvis handla om animerad film, nyheter, hur man gör en bra beställning av film eller tips vid en filminspelning.
Filmkameran
Sensor
Sensorstorlek är en av de viktigaste sakerna i en kamera, ju större sensor desto mer ljus kan kameran fånga upp, något som i sin tur resulterar i mer detaljerade bilder.
En större sensor ger dig en tydligt märkbar skillnad i hur ditt objekt fångas. Den ger dig också ett kortare skärpedjup.

Stort skärpdjup

Kort skärpdjup
Med en större sensor får du ett bättre dynamiskt område (förhållandet mellan det ljusa och det mörka i bilden), mindre brus i bilderna samt bättre prestanda i dåliga ljusförhållanden.
Komprimering
ATT EN FILM HAR UPPLÖSNINGEN FULL HD (1080P) SÄGER INGET OM KVALITETEN!
Orsaken till att filmer komprimeras är för att storleken på filerna ska bli mindre och mer hanterbara. Kvalitén avgörs i stället bla. av hur pass hårt komprimerad en film är. Det finns fler sätt att komprimera en film men enkelt uttryckt så minskar man på informationen i filmen. Ju hårdare komprimeringen är, desto större är risken för fel i bilden i form av t.ex. fyrkantsblock i svarta områden. Dessutom minskar detaljrikedomen.

Lite komprimerad bild

Hårdare komprimerad bild
När vi redigerar film på Filmbyggarna så jobbar vi med filer som är ca 10 ggr större än slutprodukten. Hur hårt en bild går att komprimera innan den börjar se försämrad ut beror på vilket motiv den har. Ju fler förändringar det är i bilden, desto svårare är den att komprimera. En bild med många förändringar och snabba rörelser där färgerna hela tiden varierar går inte att komprimera lika hårt som en mer stillastående film med bibehållen bildkvalitet.
Bländare
Bländaren avgör hur stor öppningen till sensorn är. Ju mindre bländare, tex 22 släpper in mindre ljus och ger ett större skärpedjup. En större bländare tex 1.8 släpper in mer ljus och ger ett kortare skärpedjup.
Slutartid
Filmkamerans slutartid (hur lång tid bländaren är öppen och släpper in ljus till sensorn) är till skillnad från stillbildskameran fast, oftast på 1/50 sekund om man filmar med 25 bild/sek. Längre tider gör att filmen blir oskarp med släpningar i bild och kortare tider gör bilden lite för skarp och krispig. Detta gör då naturligtvis att det ges mindre utrymme att variera bländarvärdet.
ND-filter
För att öka utrymmet för att variera bländaröppningen så använder man sk. ND-filter. Dessa filter minskar mängden ljus som passerar, utan att påverka vitbalansen (ljusets färgtemperatur). Vissa kameror har inbyggda filter så att man lätt kan ändra ljusinsläppet och bländaren.
Vitbalans
Ljusets färgton varierar beroende på ljuskällan. Färgtemperatur definieras och mäts i kelvin. Hög färgtemperatur svarar mot blåaktiga färgtoner medan låg färgtemperatur motsvarar rödaktiga färgtoner.
Tex. ljuset från ett stearinljus har en färgtemperatur på ca 2 000K och solen mitt på dagen ca 5 600K.
Vitbalans är det färgtemperaturvärde man ställer in kameran på, dvs den färgtemperatur som ett vitt papper ser vitt ut.
Vid redigering av film innebär för stora skillnader i de upplevda färgerna mellan klippen att man får känslan av att bilderna inte riktigt hänger ihop. För att undvika detta så är det viktigt att ljuset och kameran är rätt inställda vid inspelningstillfället. Dessutom är det mycket lättare att färgkorrigera klippen i efterhand ju mindre komprimerade de är.

Kameran tillbehör
Objektiv
Att välja rätt objektiv till kameran är inte alltid lätt, men det är avgörande för hur bilden kommer att se ut. Vi har med oss minst två objektiv när vi ska filma, det är inte alltid vi kan komma åt att filma som vi vill och då måste vi kunna ha tillgång till ett eller fler alternativa objektiv. I en filmproduktion använder oss oftast av ett teleobjektiv så att vi får ett kort skärpedjup. Vidvinkelobjektiv brukar oftast ge ett längre skärpedjup men bilderna blir lättare förvanskade.
ND-Filter
För att öka utrymmet för att variera bländaröppningen så använder man sk. ND-filter. Dessa filter minskar mängden ljus som passerar, utan att påverka vitbalansen (ljusets färgtemperatur). Vissa kameror har inbyggda filter så att man lätt kan ändra ljusinsläppet och bländaren.
Stativ
Förutom kameran och objektiven så är stativet viktigt faktor till att få till bra bilder. Stativet måste först och främst klara kamerans vikt och vara rejält stabilt. Det underlättar om stativhuvudet panorerar och tiltar mjukt.
Specialkameror
Det finns fler alternativ, eller rättare sagt komplement till filmkameran. Det vanligaste komplementet idag är nog drönarkameran. Många verkar vilja ha flygbilder till sin filmproduktion idag. Vi har anlitat drönarfilmare till flera av våra filmer och att tänka på då, är att komma överens med filmaren om; upplösning, fps och codec så blir det mycket lättare när materialet skall redigeras.
1080 eller 4K?
Då och då får vi frågor om 4K och hur det fungerar. En pixel är en punkt på monitorn. Desto fler pixlar en skärm innehåller (desto högre upplösning) ju mer detaljerad och skarpare ser bilden ut. Nu finns det tyvärr lite olika sätt att beskriva upplösningen på en bild och ett flertal olika standarder.
Kortfattat så har upplösningen 4K en yta ca fyra gånger större än upplösningen 1080. I dagsläget så är en upplösning på upp till 1080 de vanligaste formaten att visa film på idag. 4K är inte så vanligt ännu och det är ett fåtal som har en 4K-TV eller skärm.
